Aktuella aktiviteter

Glass- och politikträff i Östersund

Solen sken när Vänsterpartiet bjöd på glassbuffé på ABF

Glass- och politik-söndag.

Söndagen den 27 augusti höll Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt sitt årliga sommartal i Umeå. Talet filmades och visades i direktsändning för intresserade på Vänsterpartiets distriktsexpedition i ABF-huset i Östersund, där det också bjöds på glassbuffé.

Sjöstedt fokuserade i sitt tal på unga och på ”det svikna Sverige”:

”De som bor i vissa av storstädernas förorter, i långsamt utarmad glesbygd eller bruksorter där industrin har lagt ned, de har mer gemensamt än vad som kanske syns på ytan. De vet hur det är när vårdcentralen läggs ned samtidigt som det öppnas nya i mer lönsamma områden där invånarna är friskare. De vet hur det är att se butiker i centrum stänga, att sakna poliser när de behövs som bäst och att skolan inte kan rekrytera behöriga lärare. De vet hur det är att se lyxigt glänsande inredningsprogram på tv, samtidigt som ens eget hem präglas av att hyresvärden struntar i att rusta upp.

I många områden i Sverige har ungdomarna alltifrån det att det var barn fått höra: Här finns inte utbildningen och jobben. Här finns inte framtiden. Från tidig ålder matas man med budskapet att man måste flytta därifrån.

I budgetförhandlingarna som just nu pågår driver Vänsterpartiet därför ett förslag om rättvisemiljarder för det svikna Sverige. Vi vill ha en tioårig satsning på totalt 44 miljarder till de områden som har lämnats efter. Det ska gå till sådant som att öka servicen, rusta upp slitna områden eller att ge alla unga sommarjobb. Vi vill att invånarna själva ska ha en central roll i det här, det är de som bäst vet vad som behövs just där de bor. Inga områden ska lämnas efter i Sverige. Framtidstro och hopp ska finnas för alla.”

Hela talet kan läsas här: https://www.vansterpartiet.se/v-krav-ger-hogre-studiemedel