Uttalande: Solidaritet med Afrin!

Nato-landet Turkiets bomber faller i detta nu över staden Afrin i norra Syrien. Anfallet riktar sig mot den kurdledda allians som nyligen besegrade terroristerna i IS i norra Syrien. Men bombkriget drabbar också civilbefolkningen skoningslöst – bostadshus, elförsörjning och sjukhus sprängs i bitar.

I åratal har den turkiska staten slagit hårdare mot kurderna än mot IS-terroristerna. Den turkiska militären är en av världens största. Nu ger Turkiet terroristerna andrum, eftersom kurdalliansen måste flytta sina soldater från IS-fronten till att försvara sig mot turkisk militär. Detta försvagar de kurdiska grupperna men ger också IS en möjlighet att komma tillbaka i Syrien.

Angreppen mot kurdiska områden saknar grund i folkrätten och behöver fördömas med kraft. Risken är att Turkiet inleder ett fullskaligt invasionsanfall, vilket skulle kunna leda till ett folkmord av samma slag som världen bevittnade i Srebrenica. Det får inte hända.

Den svenska regeringen har kommit med kritik i försiktiga ordalag. Det räcker inte. Vänsterpartiet kräver att regeringen reagerar och agerar kraftfullt. Det krävs en stark internationell reaktion för att förhindra ett folkmord i Afrin. Sverige ska vara ett föredöme för andra länder och säga ifrån när förtryckare bombar civila mål.

Kurderna i norra Syrien har utstått stora umbäranden i kampen mot terrorismen. Ska vi svika dem nu, när folket i Afrin blir attackerade av turkisk militär? Vänsterpartiet kommer att fortsätta stå upp i solidaritet med Afrin. Vi sviker inte.

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Jämtlands läns årskonferens

Se även Jonas Sjöstedts debattartikel på SVT Opinion: https://www.svt.se/opinion/varfor-ar-hogern-sa-tyst-om-turkiets-anfall-pa-kurderna