Evenemang
Bild på Nooshi och Birger på värmeverkets tak

I måndags…

… hade Östersund besök av Vänsterpartiets partiordförande Nooshi Dadgostar och riksdagsledamoten Birger Lahti. Det blev en heldag med påhälsning hos ett antal verksamheter och avslutning på kvällen med ett välbesökt öppet möte på Östersunds bibliotek.

Det första stoppet var på Jämtkrafts värmeverk i Lugnvik. Med strålande solsken (och väldigt många minusgrader) var det hisnande vacker utsikt ända till Åreskutan. Med något frostnupna näsor fick delegationen sedan en presentation av den nya Ecodatacenter-satsningen på Jämtkrafts huvudkontor.

Nästa stopp var hos Hyresgästföreningen, som firade hundra år onsdag förra veckan, som berättade om de förhandlingsutmaningar de har haft och fortsatt har. Det rådande inflationsläget i kombination med höjda räntor gör att fastighetsägarna vill höja hyrorna väldigt mycket. Hyresgästföreningen ser också att det blir vanligare att allmännyttan i olika kommuner pratar ihop sig och på så sätt försöker pressa upp priset. Det här är en tendens som märkts av över hela landet och är något som inte skett tidigare.

Det sista stoppet var på Östersundshem där deras VD berättade om de utmaningar som byggbranschen har just nu. Han visade några äkneexempel som visar att nybyggen helt enkelt inte går ihop. Det som var intressant, och som Birger och Nooshi tog med sig, var att både Hyresgästföreningen och Östersundhem vill ha tillbaka det statliga investeringsstödet som avvecklades efter årsskiftet 2021/22. Ett likadant eller liknande stöd skulle göra att entreprenörerna inte behöver lika mycket lån och effekten blir att hyrorna kan hållas nere.

På kvällen samlades ett femtiotal vänsterpartister och andra intresserade på biblioteket i Östersund. Det blev ett informativt möte om allt från skogbruk till Palestina. Det ställdes många kloka och intressanta frågor från åhörarna och Nooshis slutsats efter mötet var att hon gärna vill komma tillbaka till länet.

Foto: Sergio Diaz och Tore Walldén