Jobba hos oss

Politisk sekreterare till Vänsterpartiet i Östersunds kommun

En bild på tre glada vänsterpartister utanför Östersunds sjukhus

Brinner du för en grön omställning och en välfärd för alla? Vill du jobba i en politiskt driven miljö tillsammans med likasinnade? Vänsterpartiet i Östersund söker en politisk sekreterare för att tillsammans med kommungruppen i Östersund arbeta för att göra kommunen mer jämlik, jämställd och klimatsmart.

Östersunds kommun har beslutat att införa politiska sekreterare från och med 1 januari 2023. För Vänsterpartiet i Östersund innebär det att partiföreningen har möjlighet att anställa en politisk sekreterare på halvtid.

Den politiska sekreteraren kommer att arbeta nära gruppledaren och hjälpa till med att föra fram partiets politik och stötta de förtroendevalda. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att:

• kommunicera partiets politik i sociala medier
    och i traditionell media,
  • göra research och skriva underlag för motioner, interpellationer och insändare samt,
  • bedriva omvärldsbevakning

Du kommer att ha gruppledaren som arbetsgivare och arbeta tätt tillsammans med kommungruppen. Arbetsuppgifterna kommer att bestå av att stötta gruppledaren i det dagliga arbetet, kommunicera partiets arbete internt och externt, bistå med underlag och färdigställa texter och material. Arbetstiden är oreglerad och både kvälls- och helgjobb kommer att förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och som ser sociala medier som ett självklart redskap för kommunikation. Du behöver vara en lagspelare men också kunna arbeta självständigt. Du har lätt att organisera ditt arbete och kan lägga upp och planera ditt arbete för att nå uppsatta mål.

Du delar Vänsterpartiets värderingar och vill vara med och bidra till ett samhälle som är mer jämställt, jämlikt och klimatsmart. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Meriterande, ej krav

• Om du har en bakgrund inom Vänsterpartiet med god kännedom om organisationen
  • God kännedom om Östersunds kommun och Östersund stad
  • Behärskar fler språk än svenska och engelska
  • Är van att använda verktygen inom Office 360
  • Utbildning eller arbetslivserfarenhet inom något av följande områden:
    – medie- och kommunikationsvetenskap
    – statsvetenskap
    – journalistik
    – ekonomi

Omfattning och tillträde

Tillträde enligt överenskommelse med 6 månaders provtjänstgöring. Anställningen är inrättad enligt kommunallag 2017:725 4 kap. §§33-34, vilket ger rätt till tjänstledighet från annan anställning, och tidsbegränsning av anställning fram till som längst mandatperiodens slut.

Omfattning: 50%
Lön: Fast månadslön
Arbetstid: Oreglerad

Skicka in en ansökan för tjänsten som politisk sekreterare på 50 % till gruppledare Christina Hedin på [email protected] senast den 31 januari. Rekrytering sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag passerat.